Jag slipar knivar

Jag har lite för dålig diciplin för att alltid hålla mina knivar vassa, det går några dagar då jag svär tyst över tomaternas skal innan jag inser att det blivit slipdags igen.

OBS Innan ni fortsätter att läsa klickar ni igång Wiehe på Spotify!

Under åren har jag provat en del olika slip och brynings-metoder men nu är det Spydercos Sharpmaker som gäller för mig. Sharpmakern använder keramiska slipstenar som fixeras i 40 eller 30 graders vinkel, varefter man skär omväxlande på höger och vänster sida längs dem och fokuserar på att hålla kniven lodrätt.

Det följer med två olika grader av stenar, en medium och en fin. Det går även att köpa till dimantstenar (för ordentlig omformning av eggen) och en extra fin. Man använder sig först av hörnen vilka tar lite bättre och byter sedan till den flata sidan. Sedan upprepar man detta igen med den finare stenen.

När jag tycker att jag fått upp en vettig skärpa på eggen brukar jag testa den genom att raka mig lite på armen, men det var så svårt att fota själv när jag gjorde det så jag nöjde mig med att filéa lite tidningspapper den här gången.

Min Sharpmaker kommer från Knivkompaniet, jag fick den av min vän H när jag fyllde 30.
H är riktigt vass på knivslipning, när han är klar med en kniv kan man klyva ett hårstrå med eggen. Jag hoppas kunna övertala honom att skriva något här om knivar och slipning. Tills dess kan ni hålla till godo med denna videolänk där han filéar en tomat.

Lämna en kommentar